آب انبار سنتی کیش

فهرست مطالب

آب انبار سنتی کیش

منظور از آب انبار چیست؟  آب انبار سنتی کیش در کدام منطقه از کیش واقع شده است؟ شاید برای شما تعجب آور باشد که ایران نیز جزایر شگفت انگیزی در خلیج فارس دارد که می توانید در آن زمان بگذرانید و از یک سفر عالی لذت ببرید و جالب است که برای بازدید از این جزایر نیازی به ویزا ندارید. شما می توانید یک سفر 14 روزه بدون ویزا را در جزایر ایران از جمله کیش سپری کنید. جزیره کیش دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است که در نوع خود بسیار خاص هستند.

 یکی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی جزیره، آب انبار سنتی کیش است. این مکان تاریخی نزدیک به شهر حریر و در قسمت شمالی جزیره کیش واقع شده است.  اگر می خواهید در مورد آب انبار سنتی کیش بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

تصویر-آب-انبار-سنتی-کیش-9923

آب انبار چیست؟

قبل از اینکه با آب انبار کیش آشنا شویم، ببینیم که آب انبار چیست. مخزن آب باران در ابتدا گودالی به شکل حوض است که در زیر زمین ساخته شده و با سقفی پوشیده شده است که عمل ذخیره سازی، برای ذخیره آب در فصل بارندگی را انجام می دهد. سپس از آب برای بقیه سال استفاده می کنند که باران چندانی نمی بارد. به همین دلیل است که بیشتر آب انبارها در مناطق گرمسیری با بارندگی کم قرار دارند.

یکی دیگر از دلایل ساخت آب انبار خنک نگه داشتن آب در فصول گرم سال است. همین امر باعث شده تا عناصر برجسته ای در معماری آب انبارهای ایرانی وجود داشته باشد که آنها را به جاذبه های گردشگری محبوب تبدیل کرده است.

 در زمان های گذشته، آب انبار ها به دو دسته خصوصی و عمومی تقسیم می شدند.

برخی از افراد در خانه خود این آب انبار ها را بنا می کردند که به راحتی بتوانند از مزایای آن بهره ببرند.

بیشتر بخوانید:

بهترین هتل های کیش از نظر مسافران

خلیج فارس

وقتی صحبت از منابع طبیعی به میان می آید، خلیج فارس به طرز چشمگیری غنی است و حاوی نفت، گاز، فسفات و سولفات است که، بیش از 150 گونه ماهی در آن یافت می شود.

همچنین انواع مختلفی از کوسه ها را می توان یافت، نهنگ ها و دلفین ها در خلیج فارس بسیار دیده شده اند. جزایر زیادی در خلیج فارس واقع شده اند که از مهمترین آنها می توان به قشم، کیش، بحرین، ابوموسی و خارک اشاره کرد. هر جزیره ای فعالیت ها و زیبایی های خاص خود را دارد.

آب و هوای منطقه خشک و نیمه استوایی با تبخیر زیاد و آفتاب فراوان است. در تابستان دمای هوا می تواند تا 50 درجه سانتی گراد افزایش یابد در حالی که در زمستان تا 3 درجه سانتی گراد می رسد. چشمه ها معمولا خنک تر هستند و بیشترین تعداد گردشگر را به خود جذب می کنند.

تصویر-آب-انبار-سنتی-کیش-8523

جزیره کیش

جزیره کیش در ایران مکانی باشکوه برای تجربه زندگی شبانه در خلیج فارس است. اسکله جایی است که شب‌ها می‌توانید زیبایی‌های خلیج فارس را تماشا کنید و به صدای آرامش‌بخش امواج، پرندگان دریایی و نسیم خنک گوش کنید.

همچنین کافه ها و رستوران های ساحلی با غذاهای دریایی تازه در دسترس هستند. می توانید چندین سفر دریایی شبانه را در نزدیکی اسکله مشاهده کنید که آماده است تا شما را به یک سفر هیجان انگیز ببرد. اکثر آنها کف شیشه ای هستند و می توانید زندگی دریایی شگفت انگیز و چشم نواز خلیج فارس را تماشا کنید.

شما می توانید برای اطلاع نحوه رزرو و قیمت،  هتل های 5 ستاره کیش همین حالا به این لینک بروید.

 انواع مختلفی از ماهی ها، لاک پشت ها، اسفنج ها، مرجان ها، ستاره های دریایی، شقایق های دریایی و جوجه تیغی یافت می شوند. این تورها شامل شام است که در رستوران کروز سرو می شود و همچنین موسیقی زنده نیز در این رستوران ها موجود است.

دوچرخه سواری و اسکیت سواری در کنار ساحل از دیگر تفریحات آرامش بخش است. اسکی روی آب، فلای بوردینگ و کایت بردینگ اکتشافات خوبی برای معتادان آدرنالین هستند. شاید دوست داشته باشید شنا، غواصی، ماهیگیری و کایاک سواری را امتحان کنید. این ها فقط خلاصه ای از چگونگی لذت بردن از خود در خلیج باشکوه و زیبای فارس است، شما می توانید برای اطلاع از تفریحات کیش همین حالا به این لینک مراجعه کنید.

آب انبار تاریخی جزیره کیش

به آن آب انبار، آب انبار پنج بادگیر نیز می گویند. مخزن پنج بادگیر یک مخزن عمومی است. آب انبار کیش در سال 1372 ساخته شد و به منظور جمع آوری آب باران برای نوشیدن مردم ساخته شد. معماری این آب انبار شباهت زیادی به معماری بناهای یزد دارد. همچنین نزدیک به مجموعه درخت سبز کیش است که نباید آن را از دست بدهید.

بیشتر بخوانید:

خرید بلیط پارک دلفین کیش

بهترین زمان سفر به کیش

معماری آب انبار کیش

بازدید از آب انبار سنتی کیش این فرصت را به گردشگران می دهد تا با معماری سنتی ایرانی و اسلامی آشنا شوند و از زیبایی هنر لذت ببرند.

آب انبار سنتی کیش از پنج بادگیر به اضافه دو گنبد تشکیل شده است. ترکیب بادگیرها و گنبدها معماری زیبا و چشم نوازی ایجاد کرده است. بادگیرها به خنک نگه داشتن فضا کمک می کنند، که در اصل برگرفته از معماری یزدی است.

در قسمت بالای مخزن سوراخ هایی وجود دارد که به منظور خنک شدن آب در فصول گردم سال تعبیه شده اند. اما سوراخ ها بر روی گنبد ها تنها به دلیل ایجاد تهویه مناسب در محیط آب انبار است.

امروزه به دلیل ساخت و ساز های بی رویه در کیش، مسیر آب های سطحی از آب انبار از بین رفته اند و به این دلیل بیشتر مردم امکان استفاده از آب انبار را ندارند.

امروزه مردم محلی کیش از دستگاه های نمک زدایی برای تبدیل آب نمک به آب آشامیدنی استفاده می کنند.

اگر به دنبال بهترین هتل های کیش هستید تنها کافی است به این لینک مراجعه کنید.

آب انبار سنتی کیش نزدیک به بسیاری از جاذبه های جزیره کیش است. شما می توانید در زمان بازدید از آب انبار سنتی کیش، از درخت سبز کیش، عمارت حریر و… دیدن کنید.

با ما همراه باشید تا با رنکینگ هتل های کیش آشنا شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

fa_IRPersian
پیمایش به بالا